IBSE Úrovně bádání - Potvrzující bádání - Strukturované bádání - Nasměrované bádání - Otevřené bádání Fáze IBSE IBSL a IBST Bádání (Inquiry) |
4. Nasměrované bádání (Guided Inquiry) Ve třetí úrovni bádání se mění výrazně úloha učitele, který se stává průvodcem žákovskéhoa studentského bádání. Stanovuje ve spolupráci s žáky a studenty výzkumné otázky (problémy) a poskytuje rady při plánování postupu i vlastní realizaci bádání. Žáci a studenti sami navrhují postupy pro ověření výzkumných otázek a pro jejich následné řešení. Žáci a studenti jsou učitelem podporováni výrazně méně než v předchozích dvou úrovních, zásadně se tak zvyšuje míra jejich samostatnosti. Žáci a studenti by měli mít zkušenosti z předchozích nižších úrovní bádání, aby byli schopni takto samostatně experimentovat (pracovat) 1. Příklad:Při této úrovni bádání je cílem vyvinout u žáků hlubší chápání oxidačně-redukčních reakcí zkoumaných kovů. Na základě experimentů, které žáci sami navrhují, mají předvídat, které kovy je možné použít k pokovování a proč.
1 KIRSCHNER P. A., SWELLER J., CLARK R. E. Why minimal guidance during instruction does not work: an analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 2006, 41 (2), 75–86.
|