IBSE
Úrovně bádání
- Potvrzující bádání
- Strukturované bádání
- Nasměrované bádání
- Otevřené bádání
Fáze IBSE
IBSL a IBST
Bádání (Inquiry)
|
Fáze IBSE
Pokud pomineme rozdílné úrovně jednotlivých aktivit a nebudeme rozlišovat míru ovlivňování
učitelem lze u badatelsky-orientovaného přístupu vymezit následujících fáze:
- aktivace zvědavosti žáků a studentů a zvýšení jejich zájmu o vědecké problémy a výzvy,
- posun tohoto stavu zvědavosti k vzdělávacímu projektu: vyzývat žáky a studenty k formulaci toho, o čem vybraný problém je, jejich vlastními slovy,
- od definice problému dojít k naplánování badatelsky-orientovaného projektu; součástí je i definování kroků, které povedou k realizaci projektu,
- realizace naplánovaných projektových aktivit; toto se obvykle děje různými způsoby (testy, experimenty) dle volby učitele,
- další fází je konfrontace výsledků s realitou; komparace konkrétních výsledků či výstupů s očekávanými výsledky; individuální nebo kolektivní validace výsledků je součástí této fáze,
- následně jsou zpracovány závěry, které zdůrazní znalosti, jež byly projektem dosaženy; je možné poukázat na propojení těchto závěrů s jinými vědeckými problémy,
- propojení vědy s etikou, technologiemi, rozhodováním (i politickým), volbou řešení.
|