PARSEL
(Popularity and Relevance of Science Education for Scientific Literacy) byl evropský projekt,
na který projekt PROFILES navazuje. Hlavním cílem projektu PARSEL bylo zvýšit význam a popularitu přírodovědného vzdělávání a
podpořit rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků pomocí kvalitních přírodovědných výukových materiálů - modulů. Řešitelé projektu
vyvinuli a ověřili v praxi 54 přírodovědných modulů pro žáky druhého stupně ZŠ a SŠ. Tyto moduly jsou nově v projektu PROFILES
implementovány do výuky přírodovědných předmětů v 21 evropských zemích.
Moduly
jsou inovativní výukové materiály pro učitele a žáky. Cílem modulů je zvýšit popularitu a význam výuky přírodovědných předmětů v očích
žáků, ale zároveň rozvinout jejich přírodovědnou gramotnost. Moduly jsou tvořeny několika částmi, které umožňují variabilní použití ve
výuce. Většinou moduly obsahují úvodní část, materiály pro žáky, materiály pro učitele, metodiku pro učitele a hodnocení. Důraz
je kladen již na tvorbu názvu modulu. Název je vytvořen tak, aby byl motivační, vzbudil zájem o studium dané problematiky a
vystihoval závažnost studovaného tématu pro každodenní život žáků. Velmi se osvědčila formulace ve formě otázky.
Úvodní část
je určena především učitelům pro usnadnění výběru modulů pro výuku. Je v ní uvedena základní charakteristika modulu –
komu je modul určen (věková kategorie žáků, stupeň školy), výchovně vzdělávací cíle, kompetence, učivo, které si žáci osvojí, zařazení v
kurikulu a abstrakt modulu.
Materiály pro žáky
v úvodu obsahují velmi důležitou součást - úvodní motivační příběh, který navozuje situaci z každodenního života, propojuje ji s poznatky z
přírodních věd osvojovanými v modulu a působí na emocionální stránku žáka. Dále jsou v materiálech pro žáky popsány žákovské aktivity a
uvedeny návody na pokusy, případně pracovní listy, tabulky a výzkumné otázky.
Metodika pro učitele
obsahuje metodický komentář k aktivitám žáků, doporučený postup při realizaci modulu, časový harmonogram a seznam potřebných pomůcek.
Na základě zkušeností z pilotní realizace modulu popisuje možné komplikace a navrhuje, jak jim předejít. U některých modulů je v této
části uveden i návrh hodnocení žáků a reflexe učitele.
Materiály pro učitele
obsahují doplňující a rozšiřující informace týkající se odborné přírodovědné problematiky, kterou se modul zabývá. Učitelé si jejich
studiem prohlubují a doplňují odborné znalosti. Tyto materiály mohou být použity jako studijní pro starší nebo nadané žáky.
Hodnocení
je v jednotlivých modulech odlišné, někdy je součástí metodické části. Je přizpůsobeno obsahu modulu. Obecně obsahuje návrh hodnocení
dosažení cílů, osvojení kompetencí a reflexi učitele a žáka. Často je zpracováno ve formě tabulky, ve které jsou uvedeny sledované
aspekty a návrh jejich ohodnocení. U některých modulů jsou návrhy autoevaluace žáků a učitelů.
Ukázka PARSEL modulů:
|